لیفت ابرو با بوتاکس: نحوه تزریق بوتاکس برای بالاکشیدن ابرو

تاریخ 22 آبان 1402

لیفت ابرو خواسته مشترک بسیاری از کسانی است که به دنبال روشی برای جوان‌سازی چشم‌های خود هستند. جراحی لیفت ابرو روش خوبی برای لیفت و بالا بردن ابروها است، با این حال، مشکل این عمل اسکاری است که ممکن است از خود باقی بگزارد و نیز زمانی که فرد مجبور است صرف دوران نقاهت بهبودی از عمل کند. این روزها بسیاری از بیماران درباره گزینه‌ کمتر تهاجمی برای لیفت ابرو، یعنی لیفت یا بالا کشیدن ابرو با بوتاکس پرسش و تحقیق می‌کنند.

لیفت ابرو با بوتاکس یک روش غیر جراحی برای بالا کشیدن دم ابرو است. این روش صرفا شامل چند تزریق است که در یک مطب انجام می‌شود. نتایج در مقایسه با جراحی بالا کشیدن ابرو موقتی است، اما مزایای‌ آن این است که این روش هیچ اسکاری از خود به جا نگذاشته و نیازی به دوران نقاهت و استراحت کردن ندارد.
در کلینیک زیبایی رازی انواع روش‌های جوانسازی پوست از جمله لیفت ابرو با بوتاکس تحت نظر متخصصین با بهترین کیفیت انجام می‌گیرد.

بوتاکس چیست؟


اکنون تزریق بوتاکس یکی از روش‌های محبوب درمانی زیبایی است که به طور گسترده استفاده می‌شود و می‌تواند خطوط و چین و چروک‌های صورت را کاهش دهد. اثربخشی بوتاکس اساساً بر اساس شل و ریلکس کردن عضلات است، زیرا فعالیت بیش از حد عضلات (به دلیل پیری) عامل ایجاد چین و چروک می‌باشد. بوتاکس عضلات را آرام کرده و کمک می‌کند تا آن‌ها در حالت استراحت قرار بگیرند، بنابراین می‌توان گفت که باعث می‌شود “حرکات ناخواسته عضلات” کمتر شود. از نظر علمی، بوتاکس یک نام تجاری خاص برای سم بوتولینوم است. بوتولینوم ماده فعال بوتاکس است که با نام‌های تجاری دیگری مانند زئومین و دیسپورت نیز موجود است، همه این موارد کارایی مشابه اما نام‌های مختلفی دارند.

بوتاکس چگونه باعث بالا کشیدن ابرو می‌شود؟


بوتاکس یک ﻧﻮروﻣﺪوﻻﺗﻮر (و ﻳﺎ ﻣﻠﻛﻮل ﭘﻴﺎم‌‍رسان ﺛﺎﻧﻮﻳﻪ) است که به طور موقت عضلات زیرین را تضعیف می‌کند. در مورد چین و چروک‌ها، بوتاکس به عضلاتی که باعث ایجاد چین و چروک‌های فعال هستند تزریق شده و با تضعیف ان‌ها موجب رفع یا بهبود ظاهر چین و چروک‌ها می‌شود. سازو کار بوتاکس برای لیفت ابرو کمی متفاوت است. در این مورد بوتاکس عضلات مخالف را هدف قرار می‌دهد. برای این کار تقریبا 5-8 واحد بوتاکس در هر طرف صورت به عضله حلقوی چشم تزریق می‌شود. تزریق درست زیر ابرو به سمت ناحیه خارجی چشم انجام می‌شود. این عضله مسئول پایین کشیدن دم ابرو در این ناحیه است. بوتاکس با تضعیف عضله‌ای که مسئول پایین اوردن ابرو است، باعث می‌شود عضله بالا برنده ابرو یعنی عضله پیشانی هیچ نیروی مخالفی نداشته باشد. و بدین صورت، عضله پیشانی می‌تواند چند میلی متری دم ابرو را بالا بکشد. این کار می‌تواند باعث شود انحنای دم ابرو بیشتر شده و پلک بالایی نمایش بیشتری پیدا کرده و به نوعی باعث جوان‌سازی اطراف چشم شود.

نتایج این کار چقدر دقیق و بی‌نقص می‌تواند باشد؟


این کاملا به مهارت پزشک شما بستگی دارد ( و شما باید این کار را کاملا به دست پزشکتان بسپارید!). کسی که بوتاکس را تزریق می‌کند اگر ماهر باشد قادر است نقاط دقیق تزریق و دوز دقیق بوتاکس را بسته به اینکه عضلات چقدر قوی باشند، نحوه حرکت ابروها در حالت طبیعی چگونه باشد و این که چه عضلاتی مسئول حرکت و به کارگیری بالقوه عضلات فرعی باشند تعیین کند. بعضی از پزشکان همچنین قادرند ساختار استخوانی زیرین و رباط‌های مسئول شکل ابروها را تعیین کرده و بر این اساس با استفاده از فیلر ظاهری بسیار طبیعی‌تر و بهتر برای ابروها و اطراف چشم فرد ایجاد کنند.

آمادگی قبل از تزریق بوتاکس


قبل از انجام هر روش زیبایی، چه بوتاکس باشد و چه غیر از آن، حتما با یک پزشک یا متخصص زیبایی مشاوره انجام دهید. اگر به طور خاص قصد انجام بوتاکس را دارید، حتما در هنگام مشاوره درباره موارد زیر از پزشک خود سوال کنید:
• از قبل درباره تمام جزئیات مربوط به تزریق بوتاکس سوال کنید، تا از تمام جزئیات در این خصوص مطلع باشید.
• سابقه پزشکی خود را با جزئیات به پزشک خود توضیح دهید.
• بفهمید که قرار است چند واحد بوتاکس برایتان تزریق شود و چه قدر هزینه باید بپردازید.

در زمان تزریق بوتاکس


در زمان تزریق بوتاکس

روز تزریق بوتاکس ، در واقع هیچ تفاوتی با روزهای معمول دیگر شما ندارد! درست مثل این که برای تزریق یک امپول به پزشک مراجعه کرده باشید. خیلی ساده، پزشک شما را می‌نشاند و سپس چند تزریق کوچک در ناحیه تحت درمان که قبلا درباره ان با شما توافق شده است، انجام می‌دهد.
بعد از آن، مطب را ترک کرده و روز خود را طبق معمول همیشه ادامه می‌دهید!

بعد از تزریق بوتاکس


پس از تزریق بوتاکس ، می‌توانید مطب را ترک کرده و بلافاصله فعالیت‌های عادی خود را ادامه دهید. ممکن است احساس کنید کمی کبودی یا قرمزی دارید، اما این حالت‌ها فقط در عرض یکی دو ساعت برطرف می‌شوند.
در حال حاضر برخی از پزشکان توصیه می‌کنند بیمارانی که تزریق بوتاکس انجام داده‌اند، حداقل برای 4-5 ساعت دراز نکشند. این کار برای جلوگیری از نشت یا پخش شدن تصادفی بوتاکس به مناطق دیگر صورت است. همچنین طبیعی است که در باقی روز از انجام فعالیت‌های شدید ، به خصوص حرکت‌هایی که شامل خم شدن یا کشیدگی یا انقباض عضلات می‌شود پرهیز کنید. این توصیه‌ها اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه‌ای برای ایمنی شما هستند. همچنین باید از لمس یا خاراندن و مالش قسمت‌هایی از صورت که به آن بوتاکس تزریق کرده‌اید تا چند روز بعد خودداری کنید.

نتایج بوتاکس بالا کشیدن ابرو چقدر دوام دارد؟


نتایج بوتاکس بالا کشیدن ابرو چقدر دوام دارد؟

نتایج بوتاکس معمولا در عرض 3-6 ماه از بین می‌رود. به طور کلی نتایج از 4-5 روز پس از تزریق آشکار شده و حدودا در عرض 2 هفته نتایج حداکثری قابل مشاهده‌اند.

خطرات جانبی محتمل کدامند؟


خطرات شایع بوتاکس شامل کبودی، ناراحتی موقت به دلیل تزریق و تورم است. در جلسات مشاوره، پزشکان به طور دقیق در مورد خطرات و مزایای بوتاکس توضیح می‌دهند. عدم تقارن نیز یک خطر محتمل دیگر است، اما با تزریق مقدار نامتقارن بوتاکس به دو طرف، این مشکل قابل برطرفی است.

اگر نخواهیم تزریق بوتاکس را تکرار کنیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟


بالا کشیدن ابرو با بوتاکس روشی غیر جراحی و با نتایج موقتی است. اگر بیمار از نتایج تزریق راضی باشد اما نخواهد هر 3 تا 6 ماه تزریق را تکرار کند، ممکن است تصمیم گرفته باشد در اینده جراحی لیفت ابرو را انجام دهد. جراحی لیفت ابروممکن است نتایج بسیار بهتری در بالا کشیدن ابرو داشته باشد.

هزینه تزریق بوتاکس چقدر است؟


هزینه‌ نهایی تزریق بوتاکس به چندین عامل بستگی دارد، از جمله اینکه تصمیم به درمان کدام ناحیه دارید و به چند واحد بوتاکس نیاز داشته باشید. بعضی از کلینیک‌ها هزینه‌های خود را بر اساس نواحی که در آن بوتاکس تزریق می‌شود تعیین می‌کنند و برخی دیگر بر اساس تعداد واحد بوتاکسی که برای هر فرد استفاده شده است. در مورد نواحی تزریق بوتاکس ، به عنوان مثال برای درمان چروک‌های پیشانی ممکن است نیاز به 20 تا 40 بوتاکس واحد باشد و برای درمان چروک‌های پنجه کلاغی ممکن است فقط به 10 واحد بوتاکس نیاز باشد.
خیلی مراقب باشید. اگر هزینه‌ خیلی پایین باشد، ممکن است بوتاکس را با چیز دیگری مخلوط کرده باشند.

پرسش‌های متداول


پرسش‌های متداول- بتاکس

چه کسانی نباید بوتاکس تزریق کنند؟

تزریق بوتاکس در دوران حاملگی یا شیردهی ممنوع است . همچنین تزریق بوتاکس برای بیمارانی که دچار اختلالات انعقاد خون یا بعضی مشکلات عصبی-عضلانی هستند و یا کسانی که از قبل مبتلا به ضعف یا فلج عضلانی هستند توصیه نمی‌شود. بعضی از داروها نیز ممکن است باعث شوند بیمارانی که آن‌ها را مصرف می‌کنند نتوانند بوتاکس تزریق کنند.

دیگر کاربرد‌های بوتاکس برای زیبایی چیست؟


اگر به طور خاص به دنبال راهی برای کاهش چین و چروک‌های خود هستید، خواه رفع چروک‌های موجود باشد و یا پیشگیری از چروک‌های اینده، بوتاکس قطعا می‌تواند به شما کمک کند. چرا که بوتاکس دقیقا برای انجام همین کار طراحی شده است. تزریق بوتاکس می‌تواند برای درمان موارد زیر به کار رود:
• چین و چروک‌ها
خط اخم
چین و چروک‌های پیشانی
• خطوط عمودی کنار چانه ( از گوشه دهان به سمت پایین)
خطوط پنجه کلاغی
• کاهش چروک‌ها و علائمی که حاصل پیری و بالا رفتن سن هستند در مناطق دیگری از صورت مانند لب، پایین صورت و گردن

آیا تزریق بوتاکس دردناک است ؟

ممکن است بخواهید در مورد روش انجام تزریق بوتاکس و عوارض فوری آن بدانید؛ این که آیا در هنگام تزریق بوتاکس تورم و خونریزی وجود خواهد داشت یا خیر. پاسخ این است که :”هر کس بسته به بافت و رنگ پوستی که دارد و ناحیه‌ای که تزریق در ان انجام می‌شود، واکنش متفاوتی نشان خواهد داد. شما باید انتطارات واقعی در این خصوص داشته باشید، “پزشکان توصیه می‌کنند از دو روز قبل از تزریق بوتاکس مصرف قرص آرنیکا را شروع کنید تا احتمال هر نوع کبودی در محل تزریق کاهش پیدا کند، این کار بسیار مفید خواهد بود. خود تزریق حسی شبیه به یک جرقه کوچک دارد. این تزریق عمیق نیست و پزشکان از سوزن‌های بسیار کوچکی استفاده می‌کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که تزریق بوتاکس خود را در محلی انجام دهید که مجوز این کار را داشته باشد.

تزریق بوتاکس چقدر طول می‌کشد؟

تزریق بوتاکس یک روش سریع و آسان است که حدود 10-15 دقیقه زمان می‌برد. با این حال، بیمار ممکن است خواهان بحث و گفتگو در مورد سوالات و نگرانی‌های خود با پزشک شود که ممکن است زمان بیشتری اشغال کند. پزشکان معمولاً یک جلسه 30 دقیقه‌ای برای مشاوره و تزریق بوتاکس در نظر می‌گیرند. همچنین، برنامه‌ریزی شده است که دو هفته بعد یک جلسه دیگر برای پیگیری درمان در مطب برگزار شود تا از رضایت بیمار اطمینان حاصل شود و در صورت لزوم هر اقدامی که لازم است انجام شود.

چطور می‌توان ظاهری طبیعی، صاف و بی چین و چروک داشته باشیم که در عین حال بی‌احساس هم نشده باشد؟

نکته کلیدی در اینجا توانایی اجرایی پزشک است. شما می‌خواهید چین و چروک‌هایتان برطرف شده و یا ابروهایتان لیفت شوند بدون این که توانایی ابراز احساسات با چهره خود را از دست بدهید. به عنوان مثال، اگر برای رفع چروک‌های پنجه کلاغی بوتاکس می‌زنید، تزریق باید یک ناحیه خاص را هدف قرار دهد تا حرکات گونه را مختل نکند. هر روشی که بخواهید انجام ‌دهید، لازم است کار را به تدریج پیش ببرید تا بتوانید تا جایی که ممکن است ظاهر طبیعی خود را حفظ کنید. بسیار مهم است که پزشک از عملکرد و تعامل عضلات صورت آگاه باشد تا بتواند به درستی چین و چروک‌ها را صاف کند بدون این که توانایی ابراز احساسات با چهره را مختل نماید.

آیا بوتاکس جایگزین مناسبی برای جراحی لیفت صورت برای بیماران جوان است؟

بوتاکس نباید به عنوان جایگزینی برای جراحی لیفت صورت قلمداد شود، بلکه بیشتر باید به عنوان یک درمان پیشگیرانه برای اشخاص جوانتر مورد توجه قرار گیرد. تزریق بوتاکس را می‌توان از اوائل دهه سوم زندگی برای اصلاح چین و چروک‌های صورت شروع کرد. به این ترتیب، بیماران در حالی پیر می‌شوند که چهره‌ای زیبا و بدون چین و چروک دارند.

مشاوره رایگان