عمل جراحی پروتز چانه؛مزایا و هزینه

تاریخ 22 آبان 1402

protezchne

چانه ضعیف یا لاغر و عقب رفته تناسب اجزا چهره فرد را از بین می‌برد و باعث می‌شود بینی بزرگ‌تر و خط گردن شل‌تر به نظر برسد. برجسته کردن چانه بین اجزا صورت تعادل ایجاد می‌کند و  نقص‌های صورت را برطرف می‌سازد. پروتز به‌منظور برجسته و پر کردن چانه ظاهر جذاب‌تر و متناسب را به فرد می‌دهد و مشکلات لاغری چانه را حل می‌کند. در ادامه به انواع پروتز چانه می پردازیم.

اگر از فرم چانه‌ی خود راضی نیستید و می‌خواهید چانه‌ای زیبا و خوش‌فرم داشته باشید، نگران نباشید تنها با یک تماس با کلینیک زیبایی رازی می‌توانید مشکل خود را رفع و به هدف خود دست‌ یابید. متخصصین ما در کلینیک رازی با انجام پروتز شما را به نتایج دلخواه خود می‌رسانند. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره‌ی 0218833402902188333259 تماس حاصل فرمایید.

پروتز چانه چیست؟


protezchne1

جراحی زیبایی چانه یک گزینه بسیار مناسب برای افرادی است که فک می‌کنند چانه‌ی آن‌ها تناسب کافی با بقیه صورت ندارد. این روش، که در بین مردان و زنان بسیار محبوب است، می‌تواند به دو روش پروتز برای بزرگ و برجسته کردن چانه و یا جراحی برای کوچک کردن آن، انجام شود. افزایش حجم چانه باعث توازن و هماهنگی اجزای صورت می‌شود.

مزایا


  • تصحیح عدم تقارن صورت و نقوص چهره به ‌خصوص در چانه، گونه یا فک
  • نیازی به جراحی در سایر نقاط بدن نیست. (برخلاف پیوند چربی که از شکم برداشته می‌شود و به حجم صورت اضافه می‌شود)
  • روش کار نسبتاً سریع است و نتایج دائمی است.
  • جراحی پر کردن چانه مزایای زیبایی بسیاری دارد.

متقاضیان پروتز چانه


متقاضیان مناسب برای این روش عبارت‌اند از کسانی که:

  • چانه عقب‌رفته دارند.
  • چانه مربع شکل دارند.
  • بینی برجسته دارند.
  • گردن گوشتی دارند.

چه کسانی نباید پروتز چانه انجام دهند؟ 


  • عدم سلامت کامل فرد
  • انتظارات غیرمنطقی در مورد نتیجه عمل جراحی
  • در شش ماه گذشته آکوتان مصرف کرده‌اند. (این دارو بر رشد استخوان تأثیر می‌گذارد و ایجاد جای زخم کلوئید می‌کند)
  • از مشکلات قلبی یا فشارخون بالا رنج می‌برند.
  • داروهای ضد انعقاد خون استفاده می‌کنند.

آماده‌سازی


جراح دستورالعمل کاملی قبل از عمل ارائه می‌دهد، هر گونه سؤال را پاسخ می‌دهد، سابقه پزشکی را دقیق مورد بررسی قرار می‌دهد و یک معاینه فیزیکی برای تعیین آمادگی بدنی فرد جهت عمل جراحی انجام می‌دهد.

قبل از جراحی پزشک از شما می‌خواهد:

  • سیگار کشیدن را حداقل شش هفته قبل از عمل جراحی برای ترمیم بهتر زخم متوقف کنید.
  • اجتناب از مصرف آسپرین، داروهای ضدالتهابی خاص و برخی از داروهای گیاهی که باعث افزایش خونریزی می‌شوند.
  • صرف‌نظر از نوع عمل جراحی، هیدراتاسیون (آبرسانی) قبل و بعد از عمل جراحی برای بازتوانی ایمن بسیار مهم است.

فرایند درمان


protezchne2

در جراحی برجسته‌سازی چانه، استفاده از پروتز چانه برای تکمیل استخوان موجود در جلوی فک و زیر دندان صورت می‌گیرد. پروتز در زیر پوست قرار می‌گیرد و با افزایش قدرت و برجستگی چانه، به طور دائمی به شکل چانه افزوده می‌شود. این روش برجستگی می تواند به بیماران یک چهره زیبا، متناسب و طبیعی بدهد. این جراحی اغلب در مطب انجام می‌شود، اما ممکن است در بیمارستان نیز انجام شود. طول زمان جراحی بستگی به عواملی مانند ترجیحات بیمار و جراح و نوع بیهوشی دارد، اما معمولاً حدود 45 دقیقه تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

برای ایجاد برش، در طول جراحی در زیر چانه و یا داخل دهان بین لثه و لب پایین برش ایجاد می‌شود. برش ایجاد شده در داخل دهان احتمال بیشتری برای انتقال باکتری‌ها به بدن را به همراه دارد، اما در عوض، به‌وضوح دیده نمی‌شود. پس از ایجاد برش، پروتز چانه در مقابل استخوان فک قرار می‌گیرد. سپس جراح ظاهر چانه را تنظیم می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تعادل مناسبی با پروتز و سایر بخش‌های صورت حاصل شده است و ظاهر مناسبی به‌دست آید. در انتها، محل پروتز با بخیه‌ها دربسته می‌شود و عمل کامل می‌شود. بعد از حدود 10 روز، بخیه‌ها در دهان جذب می‌شوند و بخیه‌های خارج از دهان هم تقریباً در همان مدت ده روز کشیده می‌شوند.

دوره‌ی بهبود


انجام تمام دستورالعمل‌های مراقبتی ارائه‌شده توسط جراح بسیار مهم است. کبودی و تورم ممکن است تا شش هفته پس از عمل طول بکشد. پوشیدن گن‌های فشرده‌سازی صورت، مصرف آنتی‌بیوتیک در صورت تجویز و سطح و نوع فعالیت‌هایی که ایمن است، نیز باید مورد توجه قرار گیرند. جراح همچنین دستورالعمل و اطلاعاتی دقیق در مورد علائم طبیعی که ممکن است ایجاد شود و عوارض بالقوه ارائه می‌کند. توجه به این نکته مهم است که طول دوره‌ی بهبودی تا حد زیادی در میان افراد مختلف متفاوت است.

نتایج


پروتزهای صورت اساساً دائمی هستند. پروتزها ممکن است در نتیجه‌ی فعالیت‌های عادی و یا ضربه شکسته شوند. احتمال عفونت نیز وجود دارد. این مشکلات پس از جراحی پروتز صورت بسیار نادر است. بیشتر بیماران می‌توانند مطمئن باشند که بعد از جراحی پروتز صورت، وضعیت صورتشان به‌صورت مادام‌العمر بهبود یافته است.

پروتز در هر جای صورت هیچ تأثیر منفی بر پیری پوست ندارد و در واقع ممکن است اثر معکوس داشته باشد. ازآنجایی‌که پروتز حجم استخوان را بیشتر می‌کند و آن را پرتر نشان می‌دهد، این روش حتی ممکن است از چروک بافت جلوگیری کند، یا این روند را که به ناچار با افزایش سن رخ خواهد داد، به تأخیر بیندازد. پروتز گونه برای مثال، برای درمان گونه لاغر در بیماران مسن‌تر استفاده می‌شود پس فرض اینکه  این روش ممکن است اثر پیشگیرانه نیز داشته باشد منطقی است.

عوارض جانبی


یکی از سؤالات متداول که توسط افرادی که خواهان پروتز هستند پرسیده می‌شود این است که “آیا پروتز چانه ایمن است؟”  عمل پروتز چانه ممکن است عوارضی داشته باشد اما بسیار نادر است. عوارض مربوط به بیهوشی نیز می‌تواند رخ دهد و معمولاً بر سیستم تنفسی تأثیر می‌گذارد. خطرات دیگر شامل جابه‌جایی پروتز چانه پس از قرارگیری است که ممکن است به عمل دوم برای تنظیم دوباره‌ی پروتز در جای مناسب نیاز پیدا شود. عفونت نیز خطر به‌حساب می‌آید اما معمولاً به‌راحتی با آنتی‌بیوتیک کنترل می‌شود. از آنجایی‌که عمل جراحی پروتز چانه به‌طور بالقوه می‌تواند باعث آسیب به اعصاب کوچک شود، بی‌حسی لب و چانه بعد از عمل یک عارضه‌ی جانبی احتمالی عمل جراحی زیبایی چانه به شمار می‌آید.

هزینه


هزینه پروتز چانه بسته به پزشک و منطقه‌ی جغرافیایی متفاوت است و به نوع پروتز استفاده‌شده نیز بستگی دارد.

مشاوره رایگان