رفع و درمان سیاهی و تیرگی زیر بغل،کشاله ران،سر زانو ها وآرنج

تاریخ 22 آبان 1402

سیاهی و تیرگی زیر بغل، آرنج، زانو و کشاله ران یک مشکل متداول است که بر تمام افراد در تمام سنین تأثیر می‌گذارد. این سیاهی و تیرگی اغلب به دلیل تولید بیش از حد رنگدانه ملانین در برخی نقاط بدن ایجاد می‌شود. این تغییر رنگ بر لایه بیرونی پوست تأثیر دارد و باعث ایجاد نقاط سیاه و تیره می‌شود. درمان این مشکل به معنای رفع تغییر رنگ و جلوگیری از بازگشت آن است.

بغل1

 

سیاهی و تیرگی برخی نقاط بدن بیشتر از آنچه شما فکر می‌کنید رایج است و در عین حال موجب ایجاد ظاهری ناخوشایند در اندام‌ها می‌شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که یک لایه پوست ضخیم و مرده به وجود آید. در هر حال، سیاهی و تیرگی علل مختلفی دارد و درمان آن نیز بر اساس علل ایجاد کننده صورت می‌گیرد. برخی از روش‌های درمان و رفع سیاهی و تیرگی پوست عبارتند از:

قبل از شروع هر گونه درمان خانگی یا طبیعی، حتماً با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت وجود علل پزشکی، از آن‌ها مطلع شوید.

برای آگاهی از علت اصلی این تیرگی‌ها و انتخاب مناسب‌ترین روش درمان می‌توانید با شماره‌های 02188334029  –  02188333259 تماس بگیرید و پس از رزرو نوبت با متخصصان ما مشورت کنید.

علل


عوامل متعددی وجود دارند که می‌توانند موجب تیرگی پوست شوند. این علل عبارتند از:

اصطکاک

بدن انسان برای سازگاری با محیط و محافظت از خود طراحی شده است. اگر در قسمت خاصی از بدن شما اصطکاک زیادی وجود داشته باشد، پوست شما غالباً ضخیم‌تر می‌شود تا از آسیب رسیدن به لایه‌های حساس پایین‌تر از درم جلوگیری کند. لایه بیرونی پوست ضخیم و سخت می‌شود و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شوند. این سلول‌های مرده تیره‌تر از پوست سالم و زنده شما هستند، بنابراین نواحی سیاه و تیره شکل می‌گیرند.

نور خورشید

آیا می‌دانید که سلول‌های مرده پوست هم می‌توانند نور خورشید را جذب کنند؟ این واقعیت که این سلول‌ها زنده نیستند، بدان معنی است که آن‌ها ظاهری تیره‌تر و مرده نسبت به سلول‌های سالم دارند. هنگامی که سلول‌های مرده روی پوست شما ایجاد می‌شوند، قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می‌شود که آن‌ها تیره‌تر شوند و نواحی سیاه و تیره روی پوست را ایجاد کنند.

آلودگی

آلودگی می‌تواند یک علت اصلی به وجود آمدن سیاهی و تیرگی زیر بغل، آرنج، زانو و کشاله ران باشد. هنگامی که شما دوش می‌گیرید، ممکن است نتوانید به خوبی آلودگی‌ها را با شستشو از بین ببرید. ذرات آلودگی می‌توانند در طول زمان ایجاد شوند و ممکن است جذب لایه‌هایی از سلول‌های مرده پوست که رشد می‌کنند، شوند.

ژنتیک

بدن شما ممکن است در جبهه‌ی مقابل کار کند. بعضی افراد به صورت ژنتیکی مستعد به وجود آمدن نقاط سیاه روی پوست بدن خود هستند، مخصوصاً کسانی که رنگ پوست تیره‌تر دارند.

پوست خشک

هنگامی که پوست شما به مقدار کافی چرب نیست، در معرض آلاینده‌های هوا قرار می‌گیرد. پوست نیز تمایل به خشک شدن دارد. پوست خشک می‌تواند موجب شود تا سلول‌های مرده پوست سریع‌تر تشکیل شوند و در نتیجه روند تشکیل نقاط سیاه و تیره نیز سریع‌تر گردد.

آکانتوزیس نیگریکانس

یکی از نشانه‌های واضح بیماری آکانتوزیس نیگریکانس، وجود لکه‌های تاریک رنگ در پوست است که دارای طرحی مخملی و ضخیم هستند. این بیماری بیشتر در افرادی که اضافه وزن دارند، پوست تیره‌تری دارند و دیابت یا شرایط پیش دیابتی دارند، رایج است. انسولین بیش از حد معمول در جریان خون می‌تواند به عنوان عامل تحریک کننده‌ی ایجاد آکانتوزیس نیگریکانس عمل کند. همچنین، تعدادی دلیل دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند باعث تیرگی و سیاهی پوست شوند. این تمام عوامل ریسک را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند که آرنج و زانوها به نظر تیره تر بیایند. تعدادی از این علت‌ها عبارتند از:

  • اصلاح با تیغ ریش تراشی و سایر روش‌های از بین بردن مو
  • برخی از داروها
  • بیماری‌های خاص (چاقی، سندرم آدیسون، و غیره)
  • عدم تعادل هورمون‌های بدن
  • افزایش سطوح رنگدانه بیش از حد معمول در پوست
  • ملانوسیت فعال در آرنج یا زانو

درمان


لیزر

بغل2

درمان با لیزر به طور خاص برای سفید کردن نواحی مانند زیر بغل، آرنج و زانو استفاده می‌شود. نور لیزر منطقه آسیب دیده پوست شما را هدف قرار می‌دهد تا سلول‌های مرده پوست و رنگدانه ها را از بین ببرد و موجب سفید و روشن کردن این نواحی شود. در طی روند درمان، زیر بغل، آرنج یا زانوی شما کاملاً تمیز می‌شوند و سپس مقدار کمی از پرتوهای لیزر روی منطقه آسیب دیده اعمال می‌شوند. این پرتوها موجب درمان رنگدانه ها و سلول‌های آسیب دیده برای بهبود ظاهر پوست و سفید کردن آن به کار می‌روند. لیزر با از بین بردن لایه بیرونی پوست (اپیدرم) باعث کاهش سیاهی زیر بغل می‌شود و در عین حال با گرم کردن لایه زیرین پوست (درم) رشد کلاژن جدید را تحریک می‌کند. همزمان با درمان سیاهی و تیرگی، پوست جدیدی که شکل می‌گیرد، صاف‌تر، سفت‌تر و روشن‌تر است.

میکرودرم آبریژن

بغل3

میکرودرم آبریژن یک روش سریع و بدون نیاز به زمان بهبودی است که با از بین بردن سلول‌های مرده‌ی سطح پوست با استفاده از کریستال‌ها موجب بازسازی پوست می‌گردد. با استفاده از یک سری روش‌های میکرودرم آبریژن، شما می‌توانید به سرعت بهبود قابل ملاحظه‌ای در ظاهر تیره‌ی زیر بغل، آرنج و زانو مشاهده نمایید و در عین حال پوستی شاداب‌تر، با ظاهری نرم‌تر و صاف‌تر داشته باشید.

هیدرودرم آبریژن

بغل4

میکرودرم آبریژن و هیدرودرم آبریژن هر دو از ماشین‌های ویژه‌ای برای لایه برداری پوست استفاده می‌کنند. در هر دو روش دسته‌های کوچکی به یک لوله و یک پایه متصل هستند که با استفاده از آن‌ها عمل لایه برداری انجام می‌گردد. هیدرودرم آبریژن همان روش لایه برداری است، اما به جای استفاده از ذرات کوچک، از اکسیژن و آب برای انجام عمل لایه برداری استفاده می‌شود. میکرودرم آبریژن و هیدرودرم آبریژن هر دو هدف‌های مشابهی دارند اما دو روش متفاوت هستند. هیدرودرم آبریژن لایه بیرونی پوست را از بین می‌برد و پوستی با طراوت تر و روشن‌تر را در نواحی سیاه و تیره به وجود می‌آورد.

روشن کننده‌های پوست

بغل5

محصولات روشن کننده پوست، مانند کرم سفید کننده، سفید کننده‌ها، پاک کننده‌های پوست و یا کرم‌های محو کننده لکه‌های تیره، با کاهش رنگدانه ملانین در پوست، عمل خود را انجام می‌دهند. استفاده اکثر افراد از این سفید کننده‌ها، درمان مشکلات پوستی ناشی از تغییر رنگ به دلیل اختلال در هورمون‌ها را هدف می‌گیرد.

اسکراب‌های لایه بردار

بغل6

اسکراب‌های پوست سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند. شما باید از اسکراب‌هایی استفاده نمایید که حالت سایشی نداشته باشند و بتوانند با لایه برداری ملایم پوست تیرگی و سیاهی را درمان کنند.

هیدروکسی اسید

بغل7

هیدروکسی اسیدها گروهی از اسیدهای طبیعی موجود در غذاها هستند. هیدروکسی اسیدهای مختلفی برای پوست (به صورت موضعی) جهت مرطوب کردن و از بین بردن سلول‌های مرده استفاده می‌شوند. به نظر می‌رسد هیدروکسی اسیدها عمل لایه برداری را با از بین بردن خارجی‌ترین لایه‌های سلول‌های مرده پوست انجام می‌دهند. همچنین این نوع اسیدها می‌توانند ضخامت لایه‌های عمیق‌تر پوست را افزایش دهند و باعث سفت شدن پوست گردند.

درمان‌های خانگی سفید کردن پوست

بغل8

  • آب لیمو: اسید اسکوربیک یا ویتامین C موجود در آب لیمو به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و به روشن‌تر شدن رنگ پوست کمک می‌نماید.
  • شیر: شیر دارای ترکیباتی است که اسید لاکتیک نامیده می‌شوند. اسید لاکتیک به روشن‌تر شدن رنگ پوست کمک می‌کند.
  • ماست: از آنجا که ماست از شیر تهیه می‌شود، حاوی اسید لاکتیک و دارای خواص سفید کنندگی پوست است.
  • پرتقال: همانند آب لیمو، آب پرتقال دارای خاصیت سفید کنندگی است و می‌تواند برای از بین بردن سیاهی و تیرگی پوست استفاده شود.
  • عسل: عسل حاوی آنزیم‌هایی است که باعث می‌شود پوست نرم و سفید شود.
  • آلوئه ورا: ژل گیاه آلوئه می‌تواند به کاهش تیرگی پوست کمک کند.
مشاوره رایگان