تزریق بوتاکس دیسپورت: رفع چین و چروک پوست با تزریق دیسپورت

تاریخ 16 دی 1402

دیسپورت نوعی تزریق با تجویز است که توسط یک متخصص پوست مجاز برای درمان خطوط اخم متوسط ​​تا شدید ( چین و چروک‌های بین ابرو) تجویز می‌شود.

از نظر پزشکی، این یک نوروتوکسین بوتولینوم (abobotulinumtoxinA)، یک مهارکننده آزاد سازی استیل کولین و یک عامل انسداد عصبی عضلانی است و به طور موقت از حرکات عضلانی خاص که باعث ایجاد اخم می‌شوند جلوگیری می‌کند.

سم بوتولینوم چیست؟ 


بوتاکس و دیسپورت از پروتئین عضلانی بسیار تصفیه شده (سم بوتولینوم-آ) تهیه می‌شوند که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم به دست می‌آید. این سم سیگنال شیمیایی بین عضله و عصب را مسدود کرده و باعث فلج موقت عضله می‌شود. فلج در 1 تا 5 روز ایجاد می‌شود و در دو هفته به اوج خود می‌رسد. نتایج این فرایند تا 3 تا 6 ماه زمان می‌برد. این اثر به تدریج کاهش می‌یابد و امکان بازگشت چین و چروک‌های پویا را فراهم می‌کند.

 آیا دیسپورت نوعی پرکننده پوستی است؟ 


نخیر، این ماده یک پرکننده پوستی نیست. دیسپورت حرکت عضلانی را که منجر به خطوط ریز می‌شود دقیقاً همانند بوتاکس درمان می‌کند. پرکننده های پوستی به معنای واقعی کلمه برای “پر کردن” مناطقی از صورت استفاده می‌شوند که حجم این ناحیه کم است و باعث ظاهر صاف تر می‌شود.

تفاوت بین بوتاکس و دیسپورت چیست؟ 


تفاوت بین بوتاکس ® و دیسپورت ® چیست؟

از نظر ایمنی، زمان تنظیم و اثربخشی، این دو روش درمانی تفاوت‌های کمی دارند. برخی ادعا می‌کنند که یکی از این دو روش نتایج بهتری را به دست می‌آورد، اما تجربه نشان می‌دهد که تفاوت چشمگیری وجود ندارد. برخی از افراد ممکن است نسبت به یک محصول مصونیت ایجاد کنند، در این صورت توصیه می‌شود محصول جایگزین را امتحان کنند. باید توجه داشت که بررسی و اندازه‌گیری تأثیر این دو محصول متفاوت است. اغلب مشاهده می‌شود که قیمت دیسپورت حدود نصف قیمت بوتاکس است. اما باید به این نکته توجه داشت که برای دستیابی به نتیجه مشابه، به دو برابر دیسپورت نسبت به بوتاکس نیاز است. به همین دلیل در نهایت قیمت آن‌ها معمولاً یکسان است.

بوتاکس یا دیسپورت برای چه مواردی استفاده می‌شود؟


بوتاکس ® یا دیسپورت ® برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

بوتاکس و دیسپورت چین و چروک‌های به اصطلاح پویا در صورت را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد. بوتاکس و دیسپورت با فلج موقت ماهیچه‌هایی که باعث ایجاد چین و چروک می‌شوند، عمل می‌کنند. بوتاکس و دیسپورت به عضله تزریق می‌شوند و با جلوگیری از انتقال تکانه‌های عصبی به عضله، از انقباض عضله جلوگیری می‌کنند. از آنجا که عضله نمی‌تواند منقبض شود، چین و چروک از بین می‌رود.

بوتاکس و دیسپورت عمدتا برای درمان چین و چروک‌های پوستی در یک سوم بالایی صورت استفاده می‌شود. با این حال، بسیاری از پزشکان از آن‌ها برای درمان زیبایی سایر مناطق صورت و گردن استفاده می‌کنند. این دو محصول سال هاست که در معالجه مراجعین مبتلا به بیماری‌های عضلانی در جایی که عضلات دچار اسپاسم هستند استفاده می‌شود. حدود 11 سال است که از بوتاکس برای تقویت زیبایی‌های صورت برای درمان خطوط صورت با عملکرد بالا استفاده می‌شود، به طور معمول گلابلا (خطوط عمودی بین ابرو)، چین و چروک‌های پیشانی افقی و خطوط در گوشه چشم (پای کلاغ) نقاطی هستند که با این محصولات قابل درمان است. بوتاکس و دیسپورت همچنین می‌توانند روی اطراف بینی، خطوط عمودی لب (خط سیگاری ها)، گودی چانه و نوارهای عمودی گردن نیز استفاده شوند. همچنین این روش درمانی می‌تواند برای فرم دادن یا لیفت کردن ابروها و بالا بردن گوشه‌های دهان استفاده شود. استفاده غیر زیبایی از بوتاکس شامل درمان سردرد و تعریق بیش از حد موضعی، به خصوص در نواحی زیر بغل است. بوتاکس و دیسپورت بر روی به اصطلاح چین و چروک‌های ساکن موثر نیستند. چین و چروک‌های استاتیک با پرکننده های پوستی بهتر درمان می‌شوند.

خطوط صورت با عملکرد بالا شامل چه مواردی می‌باشد؟


این خطوط بیان مانند خطوط اخم، خطوط ابرو، خطوط پا کلاغی و خطوط اطراف بینی (خطوط عمودی در عرض پل بینی) هستند که با افزایش سن، آسیب نور خورشید و فعالیت بیش از حد عضلات صورت، برجسته می‌شوند.

بوتاکس و دیسپورت چگونه عمل می‌کنند؟ 


بوتاکس ® و دیسپورت ® چگونه عمل می‌کنند؟

بوتاکس و دیسپورت به یک عضله مخصوص بیان صورت تزریق می‌شوند و باعث جلوگیری از انتقال تکانه‌های عصب به عضله می‌شوند و در نتیجه عضله را شل می‌کنند تا منقبض نشود. این امر، به نوبه خود، باعث صاف شدن پوست پوشانده شده، با خطوط و چین و چروک کمتر می‌شود. پس از درمان، پوست پوشاننده آن عضله صاف و بدون چین و چروک باقی می‌ماند، در حالی که عضلات صورت درمان نشده به صورت طبیعی منقبض می‌شوند، و به این ترتیب اجازه می‌دهد حالت طبیعی و احساس صورت تحت تأثیر قرار نگیرد.

چه کسانی برای استفاده از دیسپورت مناسب هستند؟ 


چه کسانی برای استفاده از دیسپورت مناسب هستند؟

درمان‌های دیسپورت یک گزینه ایده آل برای خانم‌ها و آقایانی است که می‌خواهند خطوط ریز و چین و چروک اطراف چشم، بین ابروها و پیشانی خود را کاهش دهند و ممکن است به یک راه حل تهاجمی و جراحی نیاز نداشته باشند یا نمی‌توانند از پس آن برآیند. اثرات آن‌ها می‌تواند باعث بهبود چشمگیر ظاهر فرد شود، تقریباً بلافاصله پس از تزریق شما جوان تر و سرزنده تر به نظر خواهید رسید.

اگرچه ارتباطی با بروز نقایص مادرزادی یا سایر عوارض جانبی جدی ندارد، اما تزریق بوتاکس و دیسپورت برای زنانی که باردار یا شیرده هستند و کسانی که اختلالات عصبی دارند توصیه نمی‌شود.

آیا قبل از درمان دیسپورت آماده سازی خاصی نیاز است؟ 


قبل از درمان، باید از مصرف آسپرین، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDS) مانند موترین، ویتامین E، زنجبیل، جینکو بیلوبا، جینسینگ و سیر حدود 10-14 روز پیش از آن خودداری کنید. این داروها و گیاهان ممکن است باعث خونریزی بیش از حد یا کبودی شوند. اگر برنامه‌ای خاص یا تعطیلاتی در نظر دارید، توصیه می‌شود حداقل 2 هفته قبل از درمان خود تعیین کنید.

چه کسی نمی‌تواند تزریق دیسپورت انجام دهد؟ 


اگر باردار یا شیرده هستید، به هر یک از مواد تشکیل دهنده آن حساسیت دارید یا از اختلالات عصبی مانند میاستنی گراویس رنج می برید، از سم بوتولینوم-آ استفاده نکنید.

آیا درمان‌های دیسپورت دردناک است؟ 


دیسپورت به طور مستقیم به عضله ای که زیر چین و چروک پویا است تزریق می‌شود. تزریق عضله با یک سوزن بسیار کوچک انجام می‌شود بنابراین فقط کمترین ناراحتی وجود دارد. کل مراحل در حدود 10-15 دقیقه طول می‌کشد. در برخی موارد، از یخ برای رفع هرگونه ناراحتی که ممکن است قبل و بعد از درمان تجربه کنید، استفاده می‌شود.

به چند جلسه درمانی با دیسپورت نیاز دارم و چه مدت طول می‌کشد؟ 


معمولاً یک جلسه درمانی برای رفع بیشتر چین و چروک‌های صورت کافی است و این اثر معمولاً 3-4 ماه طول می‌کشد و ممکن است در افراد خاص بیشتر طول بکشد. این جلسه درمانی ممکن است به دفعات دلخواه تکرار شود.

چه مدت قبل از اینکه بتوانم به فعالیت‌های معمول خود برگردم زمان لازم است؟ 


از آنجا که این روش غیر جراحی است، نیازی به زمان بهبودی نیست. افراد مراجعه کننده می‌توانند بلافاصله به محل کار یا سایر فعالیت‌های خود برگردند. بسیاری از افراد مراجعه کننده حتی در استراحت ناهار خود از آمپول دیسپورت استفاده کرده اند.

عوارض جانبی و خطرات درمان دیسپورت چیست؟ 


شایع ترین عوارض جانبی درمان دیسپورت نادر و به طور کلی خفیف و موقتی است که شامل: سردرد، علائم شبیه آنفولانزا، افتادگی پلک یا ابرو موقتی و حالت تهوع می‌شود. عوارض جانبی درمان می‌تواند شامل کبودی در محل تزریق نیز باشد.

چه کاری می‌توانم و نمی‌توانم بعد از درمان انجام دهم؟ 


اینکه بعد از درمان چه کاری انجام می‌دهید و نحوه مراقبت از پوست بسیار مهم است. کمپرس سرد را در مناطق تحت درمان قرار دهید (اجتناب از فشار) زیرا این امر به کاهش تورم و احتمال کبودی کمک می‌کند. تا چند ساعت پس از عمل از اعمال فشار یا ماساژ در مناطق تحت درمان خودداری کنید. این امر ممکن است سم بوتولینوم را در مناطق نامطلوب پخش کند. به مدت 3-4 ساعت پس از درمان از تحمل فشار، وزنه برداری سنگین و یا ورزش شدید خودداری کنید. 3-4 ساعت پس از درمان از دراز کشیدن یا خم شدن خودداری کنید زیرا این امر باعث می‌شود سم بوتولینوم در جهات نامطلوب پراکنده شود. ممکن است بلافاصله سایر فعالیت‌های عادی یا روتین را از سر بگیرید. در صورت احساس حساسیت یا ناراحتی خفیف، ممکن است استامینوفن یا تایلنول مصرف کنید. از مصرف محصولات مشابه آسپرین یا ایبوپروفن خودداری کنید زیرا ممکن است احتمال کبودی شما را افزایش دهد. تا زمانی که قرمزی یا تورم برطرف نشود از قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش خودداری کنید. در صورت کبودی، ویتامین K و آرنیکا به صورت موضعی می‌توانند به شما کمک کنند. کانسیلرهای سبز یا زرد نیز می‌توانند به پوشاندن کبودی کمک کنند.

هزینه تزریق آمپول‌های دیسپورت چقدر است؟ 


هزینه‌های تزریق دیسپورت برای نیازهای هر بیمار مانند منطقه تحت درمان و شدت حرکت عضله در آن منطقه منحصر به فرد است.

مشاوره رایگان