سوالات متداول بلفاروپلاستی: هزینه، عوارض و چگونگی عمل پلک

تاریخ 22 آبان 1402

 

“چشم‌ها پنجره‌ای به روح انسان هستند”. ظاهر چشم‌های ما مهمترین مشخصه صورت ما در تعاملات اجتماعی است. هر روز کسانی را که می‌بینیم ابتدا در چشم‌هایمان نگاه می‌کنند همانطور که خودمان هر روز صبح در آینه این کار را می‌کنیم. و با همین تعامل کوتاه پیامی قدرتمند در سکوت مبادله می‌شود. آن طور که چشم‌هایمان به نظر دیگران می‌آید بیانگر احساس ما و هویت ماست.  چشم‌هایمان نشان دهنده سلامت، قوا، سن، حالات روحی و حتی نیات ما هستند.

از لحاظ آناتومی بدن، ظاهر چشم‌هایمان را از ژنتیک، وراثت و سن داریم. لایه‌های ظریف بافت پلک سفتی دوران جوانی خود را از دست می‌دهند و در نتیجه چروک، افتادگی، باد کردن و تیره شدن آنها ما را خسته‌تر و مسن‌تر از آنچه که هستیم نشان خواهند داد.

 به جراحی زیبایی که برای جوانسازی پلک بالا و پایین انجام می‌شود بلفاروپلاستی گفته می‌شود. این جراحی با برداشتن کیسه‌های چربی در پلک بالا و پایین، ظاهر چشم‌ها و همچنین پلک بالایی و پایینی را بهبود می‌بخشد و به شخص ظاهری جوان و سرزنده می‌بخشد.

  جراحی پلک یکی از محبوب‌ترین و پردرخواست‌ترین انواع جراحی جوانسازی صورت است. این جراحی هم در بین زنان و هم در بین مردان انجام می‌شود و نتایج آن شخص را جوان‎‌تر و زیباتر نشان می‌دهد. بلفاروپلاستی غالباً بهمراه سایر عمل‌های جوانسازی صورت انجام می‌شود همچون لیفت پیشانی یا ابرو و لیفت صورت.

کسانی که در میانسالی می‌خواهند زندگی پر جنب و جوشی داشته باشند، اشتیاق داشتن ظاهری جوان‌تر روز به روز افزایش می‌یابد. با انجام عمل‌های جوانسازی صورت مثل بلفاروپلاستی، می‌توانید ظاهری جوان‌تر داشته باشید.

متخصصین کلینیک زیبایی رازی با جدیدترین روش ها آماده خدمت رسانی به شما عزیزان در زمینه انواع روش های جوان سازی از جمله بلفاروپلاستی می باشند.

 

کاندیداهای بلفاروپاستی


مردمی که برای جراحی پلک مناسب هستند، افراد بالغ و سالمی هستند که مشکلاتی مانند پوست اضافی، افتادگی پوست، کیسه‌های پف کرده و چربی اضافی در نزدیکی چشم‌ها دارند. اغلب افراد این جراحی را به دلایل زیبایی شناختی انجام می‌دهند، اما برخی دیگر از آن برای بهبود افتادگی پلک بالا یا بهبود قدرت بینایی خود استفاده می‌کنند. در برخی موارد، پیری باعث انتقال نامنظم پلک می‌شود که منجر به خشکی چشم می‌شود. بیماران باید انتظارات واقع‌بینانه از نتایج جراحی داشته و همچنین از محدودیت‌های این جراحی آگاه باشند.

چه اقداماتی قبل از عمل لازم است؟


  • از مصرف آسپرین، آدویل، موترین یا سایر محصولات حاوی آسپرین تا دو هفته خودداری کنید.
  • اگر شما نیز در زمره افراد سیگاری هستید، برای کمک به بهبودی خود مصرف سیگار را قطع کنید.
  • برای مراقبت‌های پس از جراحی حتماً مقدار زیادی یخ و قطره سالین چشمی در منزل داشته باشید.

عمل بلفاروپلاستی چگونه انجام می شود؟


به طور معمول برای بلفاروپلاستی نیاز به بیهوشی عمومی نیست، اما مقدار بی‌حسی استفاده شده برای این جراحی به گونه‌ای است که بیمار احساس راحتی کند و مناسب این نوع جراحی باشد. اگر تنها بلفاروپلاستی انجام شود، بی‌حسی موضعی با آرام‌بخش خوراکی (یا تزریقی برای جراحی پلک زیرین) گزینه بسیار خوبی است. اما اگر این عمل جراحی همراه با سایر عمل‌ها انجام شود یا در صورتی که بیمار بخواهد، می‌توان از بیهوشی عمومی نیز استفاده کرد. جراحی پلک معمولاً یک الی دو ساعت طول می‌کشد و بصورت سرپایی انجام می‌شود.

بلفاروپلاستی پلک پایین با ایجاد چند برش زیر مژه‌ها در بافت مرطوب داخل پلک پایین انجام می‌شود. هدف اصلی این عمل برداشتن یا جابجا کردن چربی اضافی است تا ناحیه‌ای صاف زیر چشم‌ها ایجاد شده و ظاهری زیبا و جوان برای شخص ایجاد شود.

بلفاروپلاستی پلک بالا معمولاً از طریق برداشتن پوست و چربی پلک بالا انجام شود و برای این جراحی برش‌های کوچکی روی پلک بالا ایجاد می‌شود.

عوارض عمل چیست؟


اسکار در هر دو روش عمل بسیار کم است، زیرا برش‌ها بسیار کوچک بوده و درون پلک‌ها و مژه‌ها مخفی می‌ماند. عوارض عمده جراحی بلفاروپلاستی نادر است و به همین خاطر این جراحی بسیار بی‌خطر است. جراحان با تجربه مراقب هستند که پوست و چربی را بیش از حد برندارند تا ظاهری بسیار طبیعی و نتایج بسیار زیبایی برای شخص در پی داشته باشد.

آیا در حین جراحی چیزی احساس خواهم کرد؟


خیر، بیمار در حین جراحی هیچ احساسی نخواهد داشت، حتی اگر کاملاً بهوش باشد، زیرا پیش از شروع جراحی داروی بی‌حسی موضعی به پلک‌های بیمار تزریق می‌شود. ممکن است در آغاز تزریق اندکی احساس سوزش یا خارش وجود داشته باشد ولی پس از آن پلک‌ها کاملاً بی‌حس خواهند شد. برای بیمار قطره چشمی نیز ریخته می‌شود تا سطح رویی چشم کاملاً بی‌حس شود. باقی صورت بی‌حس نخواهد شد و اگر بیمار بهوش باشد اندکی حس لامسه را در ناحیه چشمان خود حس خواهد کرد. ولی بیمار احساس دردی نخواهد داشت. اگر به بیمار آرامش‌بخش تزریق شود و در حین جراحی نیاز به آرام‌بخش بیشتری داشت می‌توان این کار را در حین عمل انجام داد. 

آیا می‌توان نزدیک شدن ابزارها به چشم را دید؟

خیر، بیمار حتی نزدیک شدن ابزار جراحی به چشم را نیز نخواهد دید. در اکثر عمل‌های جراحی چشم‌های بیمار را می‌بندند. گاهی اوقات، مخصوصاً در حین بلفاروپلاستی پلک زیرین برای بیمار از یک پوشش قرنیه استفاده می‌شود تا سطح جلویی چشم را بپوشاند تا بیمار نتواند چیزی را ببیند. حتی اگر چشم‌های بیمار باز باشد، ابزارهای جراحی به قدری به چشم شخص نزدیک است که نمی‌تواند روی آنها تمرکز کرده و آنها را ببیند.  

آیا می‌توان در حین جراحی چشم‌ها را بست؟


بله، ولی بیمار چشم‌هایش را تقریباً در تمام طول این جراحی بسته نگاه خواهد شد. شاید از بیمار خواسته شود تا در حین جراحی برای مدت کوتاهی چشم‌هایش را باز کرده و به بالا نگاه کند. 

اگر بیمار در حین جراحی به خواب برود چه اتفاقی خواهد افتاد؟


بستن چشم‌ها معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند و برخی از بیماران حتی در حین جراحی جراحی به خواب می‌روند، مخصوصاً اگر از آرام‌بخش برای آنها استفاده شده باشد. بعد از جراحی بیمار را از خواب بیدار خواهند کرد.

دوره ریکاوری پس از جراحی چقدر طول می‌کشد؟


بطور کلی پزشک توصیه می‌کند پس از هر نوع جراحی پلک، به مدت دو هفته مرخصی گرفته و در این زمان هیچ قرار ملاقاتی را ترتیب ندهید. به این دلیل که پلک‌ها تا دو هفته پس از جراحی اندکی کبود و متورم خواهند بود. تا پایان دو هفته ورم و کبودی تا حد زیادی فروکش می‌کند، با این حال تغییرات همچنان تا چند هفته و چند ماه بعد رخ خواهند داد.  

 پس از جراحی چه مراقبت‌هایی را باید انجام داد؟


اکثر بیماران می‌توانند بلافاصله بعد از جراحی بلفاروپلاستی کار و فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرند. البته هرچند مراقبت‌های ساده‌ای نیاز است. توصیه می‌شود اولین شب بعد از جراحی زیر سر بیمار دو یا سه بالشت گذاشته و کاملاً به پشت دراز بکشد  تا صورت رو به بالا قرار بگیرد، این کار ورم پس از جراحی را به حداقل ممکن خواهد رساند. اگر روی هر چهار پلک بیمار جراحی صورت گرفته، توصیه می‌شود که روی هر دو چشم بیمار با پد چشمی پوشانده شود. پد چشمی را می‌توان صبح از روی چشم برداشت و نیازی به تعویض آن نیست. در طول روز، بیمار باید چهار بار در روز چشم خود را با قطره چشمی مرطوب کند و همچنین سه بار در روز روی زخم‌های خود پماد آنتی بیوتیک بمالد.

ضمناً به بیمار چشم‌بند داده می‌شود تا شش بار در روز از آنها استفاده کند. برای هفته اول پیش از استفاده از چشم‌بند، آن را به مدت 15 دقیقه در فریزر قرار داده و به مدت 10 دقیقه روی چشم خود بگذارید. این کار به کاهش ورم کمک خواهد کرد. برای هفته دوم، چشم‌بند را به مدت 5 دقیقه در دمای ملایم در مایکروویو گرم کند و سپس برای ده دقیقه آن را روی چشم بگذارید. چه در حالت سرد و چه در حالت گرم، چشم‌بند را مستقیماً روی پوست قرار ندهید بلکه زیر آن یک پارچه تمیز بگذارید. 

اکثر بیماران می‌توانند بلافاصله بعد از جراحی بیشتر کارهای روزمره خود را از سر بگیرند. ولی توصیه می‌شود که تا دو هفته اول کارهای پرفشار انجام ندهید، زیرا این کار باعث افزایش فشار خون و در نتیجه خونریزی از زخم‌های جراحی خواهد شد. همینطور برای مدت طولانی بدن خود را خم نکنید. بدون هیچ مشکلی می‌توانید کتاب بخوانید، تلویزیون تماشا کنید، پیاده‌روی کرده و اکثر کارهای منزل را انجام دهید. ولی از محیط‌های پر از گرد و غبار دوری کنید زیرا قرار گرفتن در این محیط‌ها خطر عفونت زخم را افزایش می‌دهد. همچنین توصیه می‌شود پس از جراحی در هنگام خروج از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید زیرا این کار از چشم‌ها محافظت کرده و همچنین نور شدید آفتاب یا باد چشم‌ها را اذیت نخواهد کرد. 

آیا باز هم نیاز به جراحی مجدد خواهد بود؟

چه دوست باشیم چه دوست نداشته باشیم پیری روند خود را طی می‌کند و با وجود طولانی مدت بودن نتایج بلفاروپلاستی، افتادگی و باد کردن پلک باز هم به مرور زمان به چشم‌ها باز خواهد گشت. این مسئله بخاطر عدم موفقیت جراحی نیست. همچون بسیاری از جراحی‌های زیبایی، ممکن است به بیش از یک جراحی برای رسیدن به فرم ایده‌آل بیمار نیاز باشد.

کسانی که می‌خواهند نتایج جراحی اولیه خود را بهبود ببخشند می‌توانند با انجام جراحی بلفاروپلاستی پلاس به نتیجه دلخواه خود برسند، این جراحی زیبایی می‌تواند نتایج جراحی اولیه را بهبود ببخشد. برخی از بیماران تمایل دارند تا جراحی را دوباره انجام دهند، که به آن بلفاروپلاستی مجدد می‌گویند، این جراحی جای اسکار را بهبود بخشیده و برخی از مشکلات شدید پلکی را برطرف می‌کند.

مشاوره رایگان