راههای جلوگیری از ریزش موی سر در مردان و زنان

ریزشمو

هر چند ریزش 50 تا 100 تار مو در روز امری عادی است اما ریختن میزان بیش از این یک مشکل محسوب می‌شود، مشکلی که باعث می‌شود میلیون‌ها نفر در جهان روزانه به پزشکان مراجعه کنند و از آنها کمک بخواهند. برخی از دلایلی موجب ریزش مو می‌شوند عبارتند از استرس، رژیم غذایی نامناسب و کمبود پروتئین و ویتامین‌ها. ریزش مو می‌تواند در اعتما دبه‌ نفس افراد تأثیر بگذارد و موجب افسردگی و نگرانی آنها شود، چیزی که باعث می‌شود موهای بیشتری هم از سر جدا شوند. برای تقویت موهای شکننده و ضعیف و جلوگیری از ریزش موها می‌تواند درمان‌های طبیعی بسیاری انجام داد.

اگر به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از ریزش مو‌های خود هستید، جای نگرانی وجود ندارد، درمان‌های بسیاری برای این منظور وجود دارند و با تغییر روش زندگی خود و تغییر عادت‌های غذایی و مراقبت بیشتر و بسیاری از راه‌های دیگر به راحتی می‌توانید از ریزش موی خود جلوگیری کنید. متخصصین ما در کلینیک زیبایی رازی ریزش موی شما را ارزیابی کرده و با ارائه‌ی بهترین روش‌ها که متناسب با شما باشد، مشکل را رفع خواهند کرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره‌های 0218833402902188333259 تماس حاصل فرمایید. 

راه‌های پیشگیری از ریزش مو در مردان و زنان


به رژیم غذایی خود توجه کنید

ریزشمو1

پروتئین یک واحد سازنده‌ی بافتی در بدن است و در رشد مو نیز تأثیر دارد. باید توجه داشته باشید که در رژیم غذایی شما به اندازه کافی پروتئین موجود باشد. بهترین منبع پروتئین شیر، تخم‌مرغ و ماهی است. همچنین لازم است دو تا سه بار در هفته غذاهایی مصرف کنید که اسیدهای چرب امگا 3 را دارند، مانند ماهی سالمون و ماکرل و یا پودر تخم کتان که می‌توانید یک تا دو قاشق آن را به سالاد یا غذای خود اضافه کرده و مصرف کنید تا از ریزش مو جلوگیری کنید.

مصرف ویتامین و مواد معدنی را افزایش دهید

ریزشمو2

  • ویتامین A برای داشتن موهای سالم ضروری است چرا که در سنتز چربی مؤثر است. غذاهایی که حاوی ویتامین A هستند عبارتند از سبزیجاتی با برگ سبز، هویج و تخم‌مرغ.
  • ویتامین B12 باعث تولید گلبول‌های قرمز بیشتر می‌شود که این موضوع نیز باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به بدن شما خواهد شد.
  • ویتامین C و آهن: برای محافظت از موهای خود مکمل آهن را همراه با ویتامین C مصرف کنید (ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند).
  • ویتامین E نیز به افزایش گردش خون در بدن کمک می‌کند و باعث تشکیل مویرگ‌های جدید در بدن می‌شود.
  • نتایج تحقیقات متعددی نشان داده است که مکمل‌های حاوی بیوتین می‌توانند به بهبود ضخامت موها و رفع شکنندگی آنها کمک کنند. بیوتین گاهی نیز با نام ویتامین H شناخته می‌شود و در قرص‌های ب-کمپلکس موجود است. این ماده به متابولیسم چربی و پروتئین در بدن کمک می‌کند. برخی از متخصصین حتی پیشنهاد می‌کنند که شما روزانه یک قرص مکمل ب-کمپلکس مصرف کنید چرا که مصرف آن ایمن است و عوارضی ندارد.

هورمون‌های خود را متعادل کنید

ریزشمو3بسیاری از افرادی که به طور ناگهانی و بدون دلیل دچار ریزش مو می‌شوند، بعدها متوجه می‌شوند که عدم تعادل هورمونی پیدا کرده‌اند. اگر سایر علائم تغییرات هورمونی در بدن خود را مشاهده می‌کنید، به دنبال مواد غذایی باشید که موجب تعادل هورمونی در بدن می‌شوند و سطح هورمون‌های بدن را به میزان طبیعی بازمی‌گردانند.

با پزشک خود مشورت کنید

ریزشمو4

بیماری‌های زیادی هستند که می‌توانند در نهایت موجب ریزش مو شوند از جمله اختلالات تیروئیدی، کم‌خونی، استرس زیاد و مصرف برخی داروهای خاص. شما می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که مشکل ریزش موی شما ناشی از یکی از موارد بالا نیست.

آب بیشتری بنوشید

ریزشمو5

خوردن آب کافی برای سلامت بدن و رشد بافت‌ها حیاتی است. ساقه‌ی مو دارای میزان بالایی از آب است. برای خود این هدف را تعیین کنید که روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. همچنین از خوردن نوشابه‌های گازدار خودداری کنید چرا که سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می‌کنند و بنابراین احتمال ریزش موهای شما بیشتر می‌شود.

نوشیدن کافئین و کشیدن سیگار را ترک کنید

ریزشمو6

برخی از عادات بد در زندگی موجب ریزش مو می‌شوند، برای مثال کشیدن سیگار موجب کاهش گردش خون در بدن می‌شود و این شامل گردش خون در کف سر نیز می‌شود. خوردن کافئین زیاد نیز موجب اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه موهای شما مستعد ریزش خواهند شد.

آرامش داشته باشید

در اغلب موارد، علت اصلی و زمینه‌ای ریزش موها استرس و تنش روانی است.  داشتن استرس زیاد برای سلامتی مضر است و ارتباطی مستقیم بین استرس و ریزش موها نیز وجود دارد. داشتن استرس مداوم موجب کاهش میزان کورتیزول در بدن و در نتیجه ضعیف شدن و ریزش موها می‌شود. برای کاهش استرس و اثرات مخرب آن می‌توانید از روش‌های مدیتیشن، ورزش‌های منظم، خواب منظم  استفاده کنید و کارهایی را انجام دهید که موجب شادی و فراموش کردن فشارهای روانی می‌شود. برای آرام کردن ذهن خود می‌توانید از روش‌های یوگا و مدیتیشن استفاده کنید.

ورزش کنید

ریزشمو7

انجام دادن ورزش به صورت منظم موجب تعریق بدن و پاک شدن منافذ پوستی مسدود در پوست که محل رشد موها هشتند می‌شود. ورزش کردن همچنین به سلامت عمومی بدن شما کمک می‌کند و در نتیجه شما موهایی مستحکم‌تر و سالم‌تر خواهید داشت.

ماساژ سر با روغن

ریزشمو8

ماساژ دادن سر موجب تحریک فولیکول موها برای افزایش رشد مو می‌شود. شما می‌توانید هر روغن طبیعی مانند روغن زیتون، بادام یا نارگیل را استفاده کنید و چند قطره عصاره اسطوخدوس یا رزماری به آن اضافه کنید و سپس سر خود را با آن ماساژ دهید. سپس یک کلاه روی سر خود بگذارید و اجازه دهید این ترکیب یک ساعت روی سر شما بماند و سپس موهای خود را با شامپو بشویید. این کار را یکبار در هفته انجام دهید. این روغن بوی خوبی می‌دهید و ماساژ دادن آن روی سر بسیار آرامش‌بخش است. انجام این کار موجب افزایش ضخامت و استحکام موها نیز می‌شود.

استفاده از ترکیبات طبیعی

ریزشمو9

شما می‌توانید شربت سیر یا زنجبیل را نیز روی سر خود بریزید و آن را ماساژ دهید. بگذارید این مایع تمام شب روی سرتان بماند و صبح سر خود را کاملاً بشویید. یکی دیگر از روش‌های بسیار مؤثر در پیشگیری از ریز مو استفاده از پیاز است.

آنتی‌اکسیدان‌ها

ریزشمو10

چایی سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از ریزش مو جلوگیری کرده  و به رشد بیشتر موها کمک می‌کنند. چایی سبز گرم (دو چایی کیسه‌ای در یک فنجان) را به سر خود بزنید و بگذارید را برای 4 ساعت روی سر شما بماند.

با موی خود مهربان باشید

ریزشمو11

  • برای خشک کردن  موها با سشوار از درجه‌ی سردتر آن استفاده کنید و کمتر از اتوی مو استفاده کنید.
  • موهای خود را بیشتر از 1 یا دو درجه روشن‌تر از رنگ طبیعی خود، رنگ نکنید. هر چه قدر تغییر رنگ موی شما بیشتر باشد، به اعمال مواد شیمیایی قوی‌تری نیاز دارید که صدمه بیشتری به موی شما می‌زند.
  • اگر از ژل مو استفاده می‌کنید، قبل از این که ژل روی موهایتان خشک شود آنها را شانه کنید چرا که در غیر این صورت موها بیش‌ازحد سفت و خشک شده و ممکن است ساقه موها بشکنند.
  • زمانی که موهایتان خیس است به جای برس از یک شانه با دندانه‌های بسیار درشت استفاده کنید و بسیار با آرامی و ملایمت موهای خود را شانه کنید و از کشیدن موها خودداری کنید.
  • از شانه کردن، فر کردن یا صاف کردن زیاد و بیش‌ازحد موها اجتناب کنید. استفاده بیش‌ازحد از این وسایل موجب تضعیف ریشه مو می‌شود.

درمان‌های جایگزین و روش‌های پیشگیری از ریزش مو


زمانی که ریزش موی شما بسیار شدید باشد ، پزشک ممکن است یک از روش‌های در این زیر را انتخاب کند:

  • فیناستراید: فیناستراید قرصی است که روزی یکبار مصرف می‌شود و به پیشگیری از ریزش مو و افزایش رشد موها کمک می‌کند. این دارو برای افرادی مناسب است که ریزش موی آنها در حد خفیف تا متوسط است.
  • ماینوکسیدیل: دومین داروی مؤثر برای پیشگیری از ریزش مو ماینوکسیدیل است که باید به صورت روزانه مصرف شود. شما باید این دارو را به صورت مستقیم به کف سر خود بزنید. اثرات دارو بعد از 48 هفته نمایان می‌شوند.
  • تزریق پی آر پی: خون شما حاوی سلول‌های کوچکی به نام پلاکت است. پلاکت‌ها حاوی فاکتورهای رشد خاصی هستند که موجب بازسازی بافتها و ترمیم آنها می‌شود. این فاکتورهای رشد می‌توانند به درمان ریزش مو نیز کمک کنند. در این روش، پلاسمای غنی از پلاکت که از خون خود بیمار گرفته شده است، در سر او تزریق می‌شود.
  • لیزردرمانی: در این روش اشعه لیزر به موها تابانده می‌شود و توسط فولیکول مو جذب شده و موجب تحریک مو به رشد بیشتر می‌شود.
  • مزوتراپی: در این روش یک محلول اختصاصی حاوی ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، پپتیدهای بیومیمتیک (آمینو اسیدهای زیست تقلید)، مواد معدنی، هیالورونیک اسید، آمینو اسید‌ها و سایر مواد مغذی برای رشد موها توسط تزریق‌های میکرو به پوست سر انتقال داده می‌شود.