تقویت ناخن‌های خشک و شکننده و علت شکستن مداوم ناخن

nakhon

بسیاری از مردم به سندرم شکنندگی ناخن مبتلا هستند که باعث می‌شود انگشتان دست‌ها و پاهای آن‌ها زشت به نظر برسند. این عارضه شکل و ساختار ناخن را تحت تأثیر قرار داده و باعث می‌شود که ناخن شکسته شده، ترک بردارد یا لایه‌لایه شود. در بسیاری از موارد ناخن انگشتان پا بیشتر مستعد شکستن، تغییر رنگ، پوسته‌پوسته شدن و ترک خوردن هستند زیرا آن‌ها در معرض بیماری‌هایی هستند که ترکیب و ظاهر ناخن‌ها را تغییر می‌دهد.

با افزایش سن، ناخن‌ها شکننده شده و ترک بر می‌دارند. این علامت ضعف بدنی و فروپاشی است که در قسمت‌های مختلف بدن به دلیل افزایش سن رخ می‌دهد؛ اما شکنندگی و ترک خوردن ناخن‌ها در افراد جوان علامتی آشکار از سوءتغذیه، بیماری یا عفونت است. به همین دلیل متخصصین ما در کلینیک تخصصی پوست موی رازی به بیماران توصیه می‌کنند تا به هیچ وجه تغییر در شکل ظاهری، شکنندگی و زردی ناخن‌ها را نادیده نگرفته و در صورت بروز علائم هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنند. پزشک با بررسی علائم و علت‌یابی شکنندگی و یا سایر بیماری‌های ناخن درمان مناسب را برای بیمار در نظر خواهد گرفت. جهت مطرح کردن سؤالات خود در این زمینه، دریافت مشاوره یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02188334029 - 02188333259  تماس حاصل نمایید.

سندرم شکنندگی ناخن‌ها چیست؟


سندرم شکنندگی ناخن‌ها ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد. نتیجه نهایی، کم آب شدن صفحه ناخن است. میانگین رطوبت طبیعی در صفحه ناخن حدود 18 درصد است. وقتی که رطوبت ناخن به کمتر از این سطح برسد، ناخن شکننده می‌شود. داشتن ناخن‌های خشک مانند داشتن پوست خشک است. در واقع، بسیاری از بیماران که از سندرم شکنندگی ناخن رنج می‌برند، مشکلاتی هم با خشکی پوست دارند. به همین دلیل برخی این عارضه را "خشکی پوست ناخن" می‌نامند.

ویژگی‌های ناخن‌های شکننده


  • خشکی یا صفحه سنباده‌ای شکل و خشن ناخن
  • ناخن‌های پوسته‌پوسته شده، ترک‌خورده و شکننده
  • به نظر می‌رسد که ناخن در انگشت فرو رفته است.
  • ناخنی که دور نوک انگشت حلقه شده است.
  • تغییر رنگ و استحکام ناخن
  • شیاردار شدن صفحه ناخن

برخی از علل شایع شکنندگی ناخن چیست؟


  • کمبود رطوبت یا آبرسانی ضعیف به ناخن: یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود ناخن فرد شکننده شود و به آسانی ترک بردارد این است که به ناخن به اندازه کافی آب نرسیده است تا آن را سالم نگه دارد. این مسئله چیزی نیست که همیشه بتوان در منزل با نوشیدن آب را جبران کرد. فردی که ناخن شکننده‌ای دارد باید در روز مقادیر زیادی آب بنوشد، از مصرف کافئین اجتناب کند و باید توجه داشته باشد که محیط کار یا منزل او خیلی گرم و خشک نباشد. همه این موارد می‌تواند در آبرسانی کافی به ناخن مؤثر باشد.
  • رژیم غذایی نامناسب: بحث‌های زیادی در مورد ارتباط میزان پروتئین موجود در رژیم غذایی و ظاهر شکننده ناخن‌ها وجود دارد. بسیاری از افراد پروتئین کافی در رژیم غذایی روزانه خود دریافت نمی‌کنند و بسیاری از آن‌ها هم ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای دارند. برخی معتقدند که کمبود ویتامین باعث این عارضه شده است و برخی دیگر هم معتقدند که باید کل رژیم غذایی مورد بررسی قرار گیرد. برای حفظ سلامت مو، پوست و ناخن‌ها باید ویتامین‌ها و مواد مغذی به مقدار فراوان مصرف شوند.
  • افراط: بسیاری از افرادی که ناخن‌های خشک و شکننده دارند در معرض گرما و آب زیادی قرار دارند. برای مثال سلول‌های ناخن انگشتان دست با رطوبت و خشکی منبسط و منقبض می‌شوند. زمانی که دست از یک محیط مرطوب به یک محیط خشک وارد می‌شود سلول‌های ناخن با این همه انبساط و انقباض از بین می‌روند.
  • کمبود گلوتن: کمبود گلوتن زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم خود ایمنی بدن واکنش منفی به پروتئین‌های موجود در جو و گندم و برخی دیگر از غلات نشان می‌دهد. پروتئین هضم نشده و یکی از عوارض این موضوع شکننده شدن ناخن‌ها است. اگر شما به مدت یک یا دو ماه گلوتن دریافت نکنید، ناخن‌های شما دچار مشکل می‌شوند.
  • تولید کم هورمون تیروئید: این امر می‌تواند باعث شکنندگی ناخن‌ها شود. بدن مقادیر کافی هورمون تیروئید تولید نکرده و این می‌تواند باعث شکننده شدن ناخن‌ها و بروز مشکلات دیگر شود. اگر تیروئید شما به اندازه‌ای که باید فعال باشد فعال نیست، ناخن‌های شما شیاردار می‌شوند. نرم شدن ناخن با ناپدید شدن یا بی‌رنگ شدن پایه ناخن که معمولاً سفید و هلالی شکل است شروع می‌شود.
  • کمبود ویتامین و آهن: کمبود ویتامین و آهن می‌تواند باعث شکننده شدن ناخن‌های شما شود. همچنین در صورت کمبود ویتامین‌های C, B, E و D ممکن است ناخن‌های شما خشک شوند.

چه مشکلات دیگری باعث شکنندگی ناخن‌ها می‌شود؟


  • کم‌آبی بدن می‌تواند مشکلات جدی برای سلامت عمومی شما ایجاد کند و همچنین تأثیر منفی در ظاهر ناخن‌های شما دارد. زمانی که شما سعی می‌کنید کم‌آبی بدن خود را جبران کنید، آب‌میوه و لیموناد بهترین نوشیدنی‌ها نیستند. بهترین نوشیدنی آب است. آب مفاصل شما را روان کرده و ناخن‌های شما را تقویت می‌کند.
  • ممکن است PH بدن شما بیشتر اسیدی باشد تا قلیایی که این به دلیل پیروی از رژیم غذایی نامناسب است. اگر شما مقادیر زیادی غلات، شکر و کربوهیدرات‌های فراوری‌شده بخورید PH بدن شما اسیدی می‌شود که این موضوع می‌تواند باعث شکنندگی ناخن‌های شما بشود.
  • استفاده مکرر از لاک ناخن برای ناخن مضر است. این لاک‌ها حاوی مواد شیمیایی خورنده بوده که به مرور زمان و به صورت تدریجی باعث ضعیف شدن ناخن می‌شوند. شما نباید ناخن‌های خود را بیش از یک مرتبه در هفته لاک بزنید. سعی کنید که ناخن‌های شما دو روز در هفته یا بیشتر بدون لاک باشد تا بتواند به صورت طبیعی رشد کند.

درمان شکنندگی ناخن


سه دلیل کاملاً مشخص وجود دارد که باعث می‌شود ناخن‌های شما شکننده شده، ترک بردارند و لایه‌لایه شوند. برخی درمان‌های خانگی ساده برای درمان شکنندگی ناخن وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مکمل‌ها: این مکمل‌ها ممکن است به صورت خوراکی باشند یا به شکل لاک. استفاده از ویتامین‌ها برای تغذیه پوست و ناخن روش درمانی بسیار مؤثری است. بهترین ترکیب برای ناخن‌ها آن‌هایی هستند که شامل مواد غذایی مختلفی هستند بنابراین بهترین گزینه استفاده از مولتی‌ویتامین‌ها است.
  • مرطوب کردن و آبرسانی: این اصطلاح عموماً برای پوست دست یا بدن به کار می‌رود اما برای ناخن هم بسیار مفید است. شما می‌توانید از کرم‌های مرطوب‌کننده قوی برای استفاده مستقیم روی ناخن‌ها استفاده کنید.
  • چشم‌پوشی از لاک زدن: اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که مرتب در سالن‌های آرایشی هستید و تمایلی به داشتن ناخن‌های بدون لاک ندارید، ناخن‌های شما ضعیف شده و به عارضه شکنندگی ناخن دچار خواهید شد. به جای استفاده از رنگ‌ها و لاک‌های ناخن و پاک کردن آن به وسیله مواد شیمیایی قوی و زدن رنگ و لاک جدید، ناخن‌های خود را به صورت طبیعی نگه داشته و اجازه دهید که ناخن‌ها خودشان را ترمیم کنند.

نکاتی برای پیشگیری از شکنندگی و ضعیف شدن ناخن‌ها


در بیشتر موارد، پیشگیری و محافظت از ناخن در برابر شکنندگی آسان است که با مراقبت و توجه قابل ‌دستیابی است. برخی از نکات مفید برای حفظ سلامت و قدرت ناخن در زیر اشاره شده است:

  • برای پیشگیری از قرار گرفتن ناخن‌ها در آب یا مواد شیمیایی از دستکش‌های محافظتی استفاده کنید.
  • ناخن‌های خود را با وازلین یا کرم‌های مراقبت از ناخن به خوبی مرطوب و سالم نگه دارید.
  • از ناخن‌های مصنوعی روی ناخن‌های ضعیف استفاده نکنید.
  • لایه‌های شاخی اطراف ناخن را نچینید زیرا آن‌ها برای حفاظت ناخن در برابر عفونت‌های قارچی لازم هستند.
  • تا آنجایی که امکان دارد از لاک زدن بپرهیزید و اگر باید از لاک استفاده کنید از نوع مرغوب آن استفاده کنید.
  • از مواد شیمیایی قوی برای پا ک کردن لاک ناخن استفاده نکنید.
  • عفونت‌های قارچی ناخن را در مراحل اولیه درمان کنید.
  • حتماً از رژیم‌های غذایی سالم و متعادل پیروی کرده که شامل مواد مغذی برای سلامت ناخن‌ها، مو و پوست شما است.
  • حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید تا بدن شما به خوبی آبرسانی شود.
  • از مرطوب کننده‌های قوی که حاوی روغن آواکادو، کره گیاهی و ویتامین E (+استانون) است استفاده کنید.